Haber

Uzmanlar uyarıyor: Asansörlerde kırmızı etiketlere, merdiven altı üretimlere ve izinsiz tamirlere karşı dikkatli olun

ANTALYA – Aydın’da Kredi ve Yurtlar Kurumu’na bağlı Güzelhisar Kız Öğrenci Yurdu’nda Zeren Ertaş isimli öğrencinin hayatını kaybettiği asansör kazası, bu alandaki tehlikeyi ve alınması gereken önlemleri gündeme getirdi. Olayın ardından gözler meslek odaları ve belediyelerin asansör kontrollerine çevrildi.

Makina Mühendisleri Odası (MMO) ile Antalya’daki yerel yönetimler arasında imzalanan protokol çerçevesinde şehir merkezindeki asansörlerin periyodik muayeneleri için ortak ekipler oluşturuldu. Ekipler, asansörlü binalarda ortak kontroller yapıyor, güvenlik koşulları, iç kapı gereklilikleri gibi gerekli denetimleri gerçekleştiriyor ve renk kodlarına uygunluk düzeyini derecelendiriyor. Ayrıca olası bir felaket durumunda asansörün en yakın kata ulaşabilmesi ve kapılarını açabilmesi için her binada sismik sarsıntı sensörü kullanılması tavsiye edilmektedir.

11 BİNE YAKLAŞIK ASANSÖR DENETİMİNDEN GEÇTİ

Kentte 10 yıl önce yüzde 23 olan asansör uyum oranının bugün yüzde 99’a ulaştığını belirten Makine Mühendisleri Odası Antalya Şube Başkanı Prof. Dr. İbrahim Atmaca, şunları söyledi:

“Antalya’nın merkez ilçesi Muratpaşa’da şu anda 476’sı kapalı olmak üzere 11 bin 396 asansör bulunuyor. Geçirdiğimiz pandemi kurallarına rağmen MMO Antalya Şubesi kontrol birimi tarafından 10 bin 923 asansörün denetimi yapıldı ve bunların yüzde 99,03’ü uygun görüldü. Kontrollerde dört renkli etiket sistemi kullanıyoruz. Asansörün yeşil etiketi varsa ‘güvenli asansör’ anlamına gelir. Mavi etiketlenmişse ‘hafif kusurlu’, sarı etiketlenmişse ‘kusurlu’, kırmızı etiketlenmişse ‘güvensiz’ asansör anlamına gelir. “Bugün geldiğimiz noktada 10 bin 923 asansörün yarısından azının ikinci muayeneye ihtiyacı var.”

Prof. Dr. İbrahim Atmaca


İÇ KAPI ARTIK ZORUNLU

1 Temmuz’dan itibaren tüm asansörlerde iç kapının zorunlu hale geldiğini hatırlatan Atmaca, kontroller sırasında iç kapısı olmayan asansörlere kırmızı etiket uygulandığını söyledi. Bina sakinlerinin güvenliği için aylık ve yıllık bakımların düzenli yapılmasının önemine vurgu yapan Atmaca, asansörlerde iç kapıların zorunlu hale getirilmesinin nedenlerini ise şöyle açıkladı: “Asansörlerin güvenliği açısından iç kapılar kritik öneme sahiptir. Kapıların varlığı, asansördeki yolcuların içeride güvenli bir şekilde seyahat etmelerine olanak sağladığı gibi, dışarıdan herhangi bir tehlikenin içeri girmesini de engeller. Bu nedenle Türkiye genelindeki binalarda asansör iç kapılarının tamamen güncellenmesini ve düzenli bakımlarının yapılmasını hedefliyoruz.”

MÜDÜRÜN SORUMLULUĞU

Yeni yönetmeliğe göre asansörlerin bakımlarının yapılmaması durumunda uygulanan cezai süreçler hakkında bilgi veren Atmaca, “Asansörün aylık ve yıllık olarak yapılması gereken periyodik muayenelere tabi tutulmaması halinde birinci derecede sorumlu bina veya site yöneticisidir. . Kırmızı etiketli asansörün kullanımından doğabilecek aksiliklerin sorumluluğu site veya apartman yönetimine aittir. Sorumlular hakkında cezai işlem uygulamaya Sanayi Bakanlığı ve il müdürlükleri yetkilidir. Kullanıcıların asansörlere binmeden önce mutlaka etiketleri kontrol etmesi gerekmektedir. Periyodik muayeneler sonucunda yeşil veya mavi etiket alan asansörler güvenle kullanılabilir. “Sarı veya kırmızı etiketli asansörlerin zaten bina yöneticisi tarafından kapatılması gerekiyor” dedi.

MERDİVEN ALTINDA TEHLİKE

Makine Mühendisi Ayşen Hamamcıoğlu, asansörlerin standartlara uygun olmayan montajı ve devreye alınması, güvenlik ekipmanlarının devre dışı bırakılması, bakım onarım çalışmalarının yetkisiz kişilerce yapılması gibi nedenlerin kazalara zemin hazırladığını belirterek, ” bakım ve kontrolleri yapılmadığı ve gerekli iş güvenliği tedbirleri alınmadığı için asansörler tehlikelere karşı oldukça savunmasızdır.” “dedi.

Ayşen Hamamcıoğlu


KAZALARA DAVET

Asansör İşletme Bakım ve Periyodik Muayene Yönetmeliği çerçevesinde asansörlerin periyodik muayenelerinin yapılması gerektiğini belirten Hamamcıoğlu, “Türkiye’de sık görülen kazalara bakıldığında yetkili servislerle bakım sözleşmesi yapılmadığı göze çarpıyor. Hizmet yeterlilik belgesine sahip olmak. A tipi muayene kuruluşlarının periyodik kontrollerinin yapılmamasının kazalara da davetiye çıkardığını görüyoruz. Bu konuda disiplin sağlanmadıkça ne yazık ki kazalar yaşanmaya devam edecek” dedi.

MAKYAJ ASANSÖRLERİ

Hamamcıoğlu, yüzeysel tasarlanmış yük asansörlerinin yarattığı tehlikeye de dikkat çekti: Asansörü olmayan bazı apartmanlardaki kat sahipleri, yükleri üst katlara taşımak için bina dışına yük asansörleri yaptırıyor. Bina dışına bilinçsizce yapılan bu yük asansörleri de büyük risk oluşturmaktadır. Yaşlı veya hasta olduğu için üst katlara çıkamayan kişilerin taşındığı bu asansörlerde bazen ölümcül kazalar da olabiliyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu